brandpunt+

Tipje

Zo laat je je brein denken dat je meer tijd hebt

Pete Wu

Ylja Band

Pete vond tips in de wetenschap, die je drukke wereld een beetje meer vullen met hinnikende eenhoorns die draven in rustgevende weiden.

Ik betrap mezelf er regelmatig op: “Sorry, ik heb het te druk.” Soms zeg ik het als smoes om onder afspraken uit te komen, soms neem ik bewust me-time-avonden om alleen te schrijven, te lezen of te tekenen – avonden die een rariteit lijken ten tijde van de eeuwige lokroep van social media. ‘Druk zijn’ heeft daarnaast ook een sociale connotatie: het benoemen ervan is een statussymbool, stond vorig jaar al in The Atlantic, en betekent dat je belangrijk bent: je hebt dingen te doen.

Maar is druk zijn echt zo erg? Mwah. Niet heel verrassend: het gevoel van druk zijn is niet zo goed voor je lichamelijke gezondheid. Een druk leven wordt vaak gelinkt aan stress, a.k.a. de aanmaak van het stresshormoon cortisol; dat het immuunsysteem aantast.

Verrassender is dat uit onderzoek blijkt dat druk zijn mentale voordelen heeft. Want wat blijkt: volgens een vierjarig onderzoek van de Universiteit van Texas scoorden van de 350 deelnemers diegenen die al die jaren het drukst waren, het hoogst bij cognitieve testen. In deze testjes verwerkten deze mensen informatie sneller, konden ze het beter omzetten in oproepbare kennis, hadden ze een sterker geheugen en ze konden beter redeneren. Geen lichamelijke voordelen, wél mentale verbeteringen dus.

Goed nieuws voor deze bezige bijen: toppresteren bij zulke cognitieve testen laat ook zien dat je waarschijnlijk beter bestand bent tegen dementie en Alzheimer. Ook goed nieuws voor inactieve hommels: dit valt te leren – niet door expres drukker te worden, maar door bijvoorbeeld een nieuwe taal te leren, of een instrument te leren spelen. Daarmee train je de delen van je brein die bij drukke(re) mensen vaker worden gemasseerd. 

Oké, dus druk zijn levert naast stress ook wat goeds op. Maar voor alle stresskippen: hoe zorg je ervoor dat je je minder druk voelt? Time management is een manier, zegt Becky Kane van Fastcompany, maar daarmee deel je je tijd vooral beter in. Ze noemt een paar manieren om te herzien waar je nu zoal druk mee bent, zodat het voelt alsof je je tijd nuttiger besteedt – wat volgens Becky resulteert in ieder geval in het idee dat je meer tijd hebt, en daarmee wordt je wereld hopelijk een beetje meer gevuld met confetti en hinnikende eenhoorns die door groene weiden draven.

Zo blijkt uit een onderzoek van Harvard dat de mens het gelukkigst is wanneer zij/hij/x één ding tegelijkertijd doet. Simpel dus: focus je op één taak. Een lesje mindfulness leert ons dat het niet uitmaakt wat voor saai taakje dit is, zolang je je maar bewust bent van wat je op dat moment aan het doen bent.

Verder: wissel je ‘ik-moet-dit-nu’-taakjes af met nutteloze, maar creatieve activiteiten. Het klinkt logisch, maar deze ‘nutteloze’ perioden van breien, schilderen of koken zorgen voor een geluksgevoel – omdat je daarmee tijdelijk uit je hamsterradje stapt. Wat ook helpt: lees een boek, waarmee je meer tijd neemt om te reflecteren (wat weer zorgt voor een lager stressniveau in het leven).

Misschien de makkelijkste tip: ga per dag minimaal een kwartier naar buiten. Het liefst even de natuur in, mocht je in de buurt wonen. Dat is niet nutteloos: dag cortisol, dag hoge bloeddruk, dag structureel te hoge hartslag. 

Aan welke tip ik zelf het meest heb: de tip van Becky om een keer niet tegen vrienden te zeggen dat ik het te druk heb, om vervolgens wel urenlang op Facebook en Instagram te zitten. Echte vriendschappen  (daarmee bedoel ik in het offline leven) dragen je cortisolhormonen weg op een wolk van vriendschapskusjes. 

Daaraan gerelateerd: door juist een deel van je tijd te delen met anderen, voelt het alsof je je tijd waardevoller besteedt. Dat voelt tegenstrijdig, zegt ook een professor van The Wharton School, “maar uit ons onderzoek blijkt dat mensen die hun tijd delen, zich capabeler, zelfverzekerder en nuttiger voelen – en daarom voelen dat ze meer kunnen bereiken in de toekomst. “

Tenslotte (dit maakt ook dolsgelukkig): accepteer dat je niet alles kunt doen – haal dingen dus gewoon van je to-do-lijst, of, als je bezige hart dat niet kan verdragen, verplaats ze naar een ‘ooit’-lijstje.

En moet-moet-moet je toch echt, hoe zorg je er dan voor dat je mensen niet afstoot met een casual dan al niet statussymboligere “ik heb het te druk”? Zeg het op een andere manier: “Ik moet mijn aandacht even richten op een andere deadline/taartje/eenhoorn”, bijvoorbeeld.