brandpunt+

Reportage

Hoe een krachtige lobby ervoor zorgt dat er nog steeds sluipsuikers in ons eten zitten

Nick Felix

De kracht van de suikerlobby is groter dan gedacht. Uit een rapport van de lobbywaakhond CEO blijkt dat lobbyisten in Brussel druk uitoefenen op Europarlementariërs. Hierdoor komt anti-suikerwetgeving vaak niet door de stemmingen in het Europees Parlement. Ook wordt er betaald om wetenschappelijke onderzoeken te beïnvloeden in het voordeel van de suikerfabrikanten. Bij elkaar opgeteld geven de grote snoep-, frisdrank-, en snackproducenten jaarlijks 21 miljoen euro uit aan de pro-suikerlobby.

Sluipsuikers

En dat terwijl al lang bekend is dat het eten van grote hoeveelheden suiker slecht is voor het menselijk lichaam. Het kan leiden tot obesitas, hart- en vaatziekten en diabetes. Veel van de producten in de supermarkt bevatten suiker zonder dat we er weet van hebben als consument. Dit worden ook wel sluipsuikers genoemd. Het komt er op neer dat er vaak meer dan de door de Wereldgezondheidsorganisatie voorgeschreven hoeveelheid van zes klontjes in ons voedsel zitten. Zelfs in thee en in soep zit suiker, waardoor je ongemerkt meer dan de maximale dagelijkse hoeveelheid binnenkrijgt. De gevolgen van het eten van te veel suiker zijn groot voor de gezondheid, maar hiermee ook voor de kosten van de gezondheidszorg.

Albert Heijn doet aan ontsuikeren 

Naast de Brusselse suikerlobby ontstaat er ook een tegenbeweging. Albert Heijn heeft deze week aangekondigd om minder suiker in de basisproducten te stoppen. Vanaf volgend jaar gaat de hoeveelheid van het zoete goed in ongeveer honderd huismerkproducten omlaag. Het gaat dan bijvoorbeeld om suiker in frisdranken – een bekende dikmaker – en ketchup. Het weglaten van suikers in frisdrank gaat wel stapsgewijs, omdat volgens Albert Heijn de consument het niet aankan om ineens minder zoete drankjes te consumeren.

Lees hier het gehele rapport over de suikerlobby.